Inițiativa unui drum expres care să lege Piatra-Neamț de Bacău și de infrastructura mare, adică autostrăzile Moldovei A7 și A8, a apărut în 2017, când PSD-istul Răzvan Cuc era ministru al Transporturilor și Infrastructurii în guvernul lui Sorin Grindeanu. Prima discuție despre un astfel de drum expres cu profil de autostradă a avut loc în biroul fostului președinte al Consiliului Județean Neamț, condamnat între timp, Ionel Arsene. De la început s-a mers pe un parteneriat între Consiliile Județene Neamț și Bacău pe de o parte și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ca partener principal, de partea cealaltă, pentru realizarea proiectului.
Miza politică și praful depus pe proiect
“În perioada următoare, politicul, bineînțeles, a reușit să-l introducă în lista ministerului și s-a început cu variante posibile. S-au studiat mai multe variante la nivelul ministerului și abia în 2019 s-a ajuns la varianta oportună, cea pe care se merge acum. A fost dificil să se găsească soluția optimă pentru acest drum expres. O primă variantă luată în calcul era pe lângă Azochim, dar acolo era un rezervor de amoniac, care reprezenta un pericol, Doamne ferește!, dacă explodează pe o rază de 5 km dispare tot. A întârziat un an de zile acest lucru. Pentru că studiul de ocolire trebuia să-l facă lichidatorul de la Azochim, ori el nu avea bani, nu avea cu ce să-l facă. Și atunci a trebuit să găsim o altă soluție și să trecem pe malul celălalt al Bistriței, pe la Costișa, Cândești, variantă care a rămas în picioare până astăzi”, își amintește Doru Conache, directorul executiv al Direcției Investiții, Programe și Infrastructură din CJ Neamț.
După ani în care proiectul a rămas în sertarele inițiatorilor, după căderea lui Arsene, noua echipă venită la conducerea județului începe să facă pași pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate.
În primăvara anului 2021 se aprobă în ședința CJ Neamț “Acordul de colaborare” cu CNAIR și tot în acea perioadă CNAIR scoate la licitație lucrările de proiectare pe care le câștigă Search Corporation București.
Ministerul ceruse implicarea Consiliului Județean Neamț în tot ceea ce înseamnă realizarea documentației de sprijin pentru studiul de fezabilitate, instituția nemțeană implicându-se și în impulsionarea realizării tuturor celor 462 de foraje cu o lungime liniară totală de peste 7.200 de metri, a studiilor geo și topo.
“În ceea ce privește implicarea Consiliului Județean Neamț, menționăm faptul că am beneficiat de disponibilitatea acestora în vederea derulării Contractului de servicii pentru Elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru Drum Expres Bacău – Piatra-Neamț”, punctează reprezentanții CNAIR.
De altfel, fără “presiunea pozitivă” făcută telefonic din birourile CJ Neamț, probabil că Search Corporation ar mai fi bifat un proiect abandonat.