În ultimii cinci ani, controalele fiscale efectuate de ANAF asupra persoanelor fizice au înregistrat o creștere semnificativă, potrivit unei analize publicate de Deloitte. Datele arată că în primele trei trimestre din 2023 s-a înregistrat o creștere de peste 80% față de anul precedent, iar cele 127 de decizii de impunere au totalizat 53,5 milioane de lei.
Numărul controalelor fiscale ANAF la persoanele fizice a crescut
Această amplificare a controalelor este atribuită diversificării surselor de venit ale persoanelor fizice și constatării unor situații în care veniturile nu au fost declarate în totalitate.
„Dacă pe întreg anul 2022 au fost finalizate 284 de acţiuni de control la persoane fizice, în urma cărora au fost emise 141 de decizii de impunere, cu o valoare totală de 47,6 milioane de lei, în 2023 se constată o creştere semnificativă a verificărilor pentru această categorie de contribuabili.
Doar în primele trei trimestre ale anului trecut, ANAF a finalizat 512 acţiuni de control (reprezentând o creştere de peste 80% faţă de tot anul 2022), soldate cu 127 de decizii de impunere, cu o valoare totală de 53,5 milioane de lei”, susţin consultanţii Deloitte România, Raluca Bontaş și Alex Slujitoru.
Cifrele vor continua să crească
Potrivit consultanților Deloitte, se anticipează că cifrele vor continua să crească, cel puțin în ceea ce privește sumele incluse în deciziile de impunere, în special având în vedere noile reglementări adoptate în 2023. Acestea includ norme specifice pentru persoanele cu averi mari, precum și o creștere semnificativă a cotei de impozitare a veniturilor cu sursă neidentificată, ridicată de la 16% la 70%.
Experții subliniază importanța unei înțelegeri corecte a informațiilor solicitate în cadrul controalelor fiscale ANAF, precum și a respectării termenelor de livrare a acestora către autorități. Totodată, se recomandă găsirea unui echilibru între respectarea formalităților legale și asigurarea unei comunicări eficiente cu autoritățile pentru clarificarea aspectelor neclare.
„Practica de până acum ne arată că un astfel de control solicită enorm de mult timp din partea contribuabililor nu doar pentru o colectare a documentelor ce trebuie puse la dispoziţie (spre exemplu, extrase de cont bancare pentru conturi care au fost între timp închise, retragere de duplicate din birourile notarilor publici acolo unde nu se mai găsesc originalele, solicitare de adeverinţe în original de la plătitori de venituri din afara României etc.), dar şi pentru organizarea lor de maniera cerută de legislaţie, cu explicaţii suficient de detaliate, dar, totuşi, prezentate sintetic, astfel încât ele să poată fi uşor înţelese de către autorităţi”, se menţionează în opinia Deloitte România.
Contribuabilii, să se pregătească de controale fiscale
Consultanții subliniază, de asemenea, importanța cunoașterii atât a legislației fiscale, cât și a practicii judiciare relevante în domeniul verificărilor fiscale personale.