Conform Autoritatii pentru Reforma Feroviara (ARF), aceasta are asigurata o finantare europeana de 204 milioane de euro, prin „Fondul de Modernizare” (FM) al UE, pentru achizitia a 9 trenuri IR de lung parcurs si a 23 de locomotive electrice. Prin „Fondul de Modernizare” este finantat si contractul semnat in ianuarie 2024 cu PESA (Polonia) pentru 62 de trenuri Regio, de scurt parcurs, iar cele 236 de milioane de Euro alocate, initial in PNRR, pentru electrificare CFR (Constanta-Mangalia si Videle -Giurgiu) au fost transferate in „Fondul de Modernizare”.
„Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) anunta asigurarea finantarii nerambursabile europene din Fondul de Modernizare (FM), a propunerii de investitie: Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienta energetica in sectorul transporturilor – material rulant durabil pentru serviciile de lung parcurs. Decizia, confirmata in baza prevederilor art. 10d(6) din Directiva 96/61/EC, de catre Banca Europeana de Investitii (BEI), prevede asigurarea finantarii in valoare de 204 milioane Euro.Obiectivul principal al investitiei il reprezinta imbunatatirea eficientei energetice in transportul feroviar din Romania si este in concordanta cu tintele Planului National Integrat in domeniul Energiei si Schimbarilor Climatice (PNIESC) pentru Romania, ce prevede masuri sustinute de modernizare a transportului public urban si a cailor ferate si care pot contribui semnificativ la reducerea consumului final de energie in transport.Propunerea de investitii vizeaza un proiect de anvergura pentru perioada 2024-2027 si se refera la inlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, si anume: 9 trenuri interregionale de lung parcurs si 23 de locomotive electrice. Precizam ca un rol major in elaborarea documentatiei aferente evaluarii acestei propuneri de investitii, de catre expertii BEI, l-a avut echipa de specialisti ai Directiei Generale Programe Europene Transport, din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care in timp record a reusit sa promoveze aceasta noua achizitie de material rulant nou al carei beneficiar, in numele Statului Roman, este ARF (in calitate de agentie de implementare)”, a transmis ARF.
Ce estre „Fondul de Modernizare”?
FM este unul din instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului ecologic European, prin sprijinirea unei tranzitii juste din punct de vedere social catre o economie verde.
Fondul de Modernizare ar putea fi varianta de rezerva pentru transferul finantarii POIM pentru cele 37 de trenuri InterRegio de la Alstom. Desi primul tren a fost livrat in decembrie 2023, rama nu a fost pusa in circulatie fiind in teste si in urmatoarele luni, conform sursei citate de Economedia.
https://voceamoldovei.ro/simulare-bac-2024-40-dintre-elevii-au-luat-note-sub-5-la-romana/